تحلیل بنیادی وخارزم

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی به عنوان یکی از شرکتهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران سهم قابل ملاحظه ای دارد .طبق پرتفو منتهی به دوره ۳۱/۰۲/۹۹ واسطه گری های پولی و مالی با ۲۴ درصد و عرضه برق گاز بخار و آب گرم با ۱۴ درصد و بانکها و موسسات اعتباری با ۱۰ درصد بیشترین سهم را در پرتفو شرکت دارند . قابل ذکر است حدود ۵۰ درصد پرتفو را شرکتهای بورسی وما بقی را غیر بورسی تشکیل داده است .

 

تاریخچه شرکت

گروه شامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی سهامی عام (شرکت اصلی) به شناسه ملی ۱۰۱۰۱۷۵۰۱۸۲ و شرکت های فرعی آن است. شرکت سرمایه گذاری خوارزمی (سهامی عام) در تاریخ ۰۷/۰۴/۱۳۷۶ تحت شماره ۱۳۱۷۲۲ در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید و در تاریخ ۰۹/ ۱۰ / ۱۳۸۸ با شماره ۱۰۷۶۰ در سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده و در تاریخ ۲۶/ ۱۱ / ۱۳۸۹ با پذیرش شرکت در بازار اول فرابورس ایران و در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۱ به عنوان چهارصد و هفتاد و سومین شرکت در فهرست شرکت های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. نشانی مرکز اصلی شرکت و محل فعالیت اصلی آن در شهر تهران واقع است.

   

  • سهامداران شرکت

 تحلیل بنیادی سرمايه گذاري خوارزمی

  

  • تفکیک سرمایه گذاری پرتفوی بورسی

 تحلیل بنیادی سرمايه گذاري خوارزمی

 

 

  • تفکیک سرمایه گذاری پرتفوی غیر بورسی

 تحلیل بنیادی سرمايه گذاري خوارزمی

 

 ارزش روز خالص دارایی هر سهم شرکت

 تحلیل بنیادی سرمايه گذاري خوارزمیتحلیل بنیادی سرمايه گذاري خوارزمی

  • نتیجه گیری:
  • ارزش روز خالص دارایی ها به تاریخ ۲۳/۰۴/۹۹ محاسبه شده است . در بین شرکتهای غیر بورسی تنها توسعه برق و انرژی سپهر ، گروه خدمات بازار سرمايه الگوريتم و توسعه مديريت سرمايه خوارزمي به ارزش روز محاسبه شده اند و سایر شرکتهای غیر بورسی به بهای تمام شده لحاظ شده اند .قابل ذکر است ارزش نیروگاه با دلار ۲۰ هزار تومان محاسبه شده است .

 با توجه به نرخ های این تاریخ NAVشرکت حدود ۳۰٫۰۰۰ ریال محاسبه شده است که در حال حاضر قیمت سهم حدود۵۵ درصد NAVمعامله می شود.

  • نکته قابل توجه در این سهم شرکت غیر بورسی توسعه برق و انرژی سپهر می باشد که مالک ۱۰۰درصد نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۶۰۰ مگاواتی منتظر قائم می باشد که البته قابل ذکر است به صورت نقد و اقساط از بانک صادرات خریداری شده است و هم اکنون حدود ۲۱٫۰۰۰میلیارد ریال بدهی بابت این نیروگاه وجود دارد که شرکت قصد تسویه آن را با فروش سایر دارایی ها دارد.

نيروگاه منتظر قائم ، يك نيروگاه ١٦٠٠ مگاواتي است كه ٢٥٪از برق تهران و ٤ ٪  از برق كل كشور را تامين مي نمايد. اين نيروگاه از جنس نيروگاه هاي سيكل تركيبي است كه براي سرمايه گذاري خوارزمي ، در مجموع نقد و اقساط بدون تنزيل زماني ، حدود ۲۹٫۶۱۵ ميليارد ریال تمام شده است که از این مقدار در حال حاضر حدود ۲۱٫۰۰۰میلیارد ریال بدهی باقی مانده است .

با در نظر گرفتن نرخ ۲۰۰۰۰تومان برای دلار و با توجه به ظرفیت نیروگاه ،ارزش جایگزینی این نیروگاه به کسر بدهی فوق حدود ۲۰۳٫۰۰۰میلیارد ریال محاسبه می شود .

  • نکته قابل توجه دیگر اخذ گواهی اکتشاف و بهره برداری از معدن طلا و مس شرکت صدرجهان به مراحل پایانی رسیده است و با جذب و تامین مالی منابع مورد نیاز جهت استخراج ، بهره برداری از این معادن موجب افزایش قابل توجه خالص ارزش دارایی ها و سودآوری وخارزم خواهد شد که در محاسبات فوق لحاظ نشده است .
  • سرمایه گذاری در املاک نیز در این شرکت رقم قابل ملاحظه ای می باشد که می تواند بر سودآوری سهم در آینده موثر باشد .پروژه هما ،المپیک و الهیه از جمله پروژه های در حال اجرا شرکت می باشد .پروژه ساختمانی هما مهمترین پروژه شرکت می باشد که با مشارکت ۴۶٫۳درصدی با شرکت توسعه ساختمان خوارزمی در حال اجرا می باشد این پروژه با کاربری تجاری اداری در زمینی واقع در بزرگراه اشرفی اصفهانی ،شهرک هما در جریان ساخت می باشد این پروژه در حال حاضر حدود ۲۴ درصد تکمیل می باشد .

قابل ذکر است پروژه های ونک ،البرز ،کالج ،لاله از جمله سرمایه گذاری در املاک مربوط به شرکت توسعه ساختمان خوارزمی می باشد.

با در نظر گرفتن قیمت های حدودی برای این املاک حدود ۲۵۰ تومان به ان ای وی شرکت اضافه خواهد شد که در محاسبات فوق لحاظ نشده است جدول فوق خلاصه ای از املاک و پروژه های شرکت می باشد.

تحلیل بنیادی سرمايه گذاري خوارزمی

 

  • در حوزه پتروشیمی این شرکت مالک حدود ۲٫۵ درصد انرژی سپهر می باشد .این شرکت در چهار طرح متانول سبلان ،متانول دنا و متانول سیراف و طرح اوره و آمونیاک لاوان سرمایه گذاری کرده است .
  • گفتنی است شرکت برنامه عرضه ۳ شرکت تولید و توسعه ایستگاهی نیرو پارسه و هلدینگ سرمایه گذاری خدمات بازار سرمايه الگوريتم و توسعه مديريت سرمايه خوارزمي را در بازار سرمایه دارد.

با توجه به نکات ذکر شده ، این شرکت یکی از شرکتهای پر پتانسیل بازار سرمایه محسوب می شود.

*پیش بینی فوق صرفا نظر کارشناس تحلیل می باشد و کارگزاری هیچ مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت *