صندوق سرمایه‌گذاری مشترک Mutual Fund (بخش دوم)

انواع مختلف کسب بازدهی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سه روش مختلف از سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بازدهی کسب می‌کنند:

  • توزیع سود تقسیمی سهام شرکت‌ها یا بهره اوراق به سرمایه‌گذاران: چون صندوق سرمایه‌گذاری سبد مختلفی از اوراق سهام شرکت‌ها و اوراق قرضه را نگهداری می‌کند در صورتی که شرکت‌ها سود تقسیم کنند و یا بهره اوراق پرداخت شود صندوق نیز به اندازه سهم هر فرد از سرمایه‌گذاری این مبالغ را مستقیما پرداخت می‌کند. معمولا صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران می‌گویند که آیا قصد دریافت سود و بهره تقسیم شده را دارند و یا اینکه قصد دارند این سود و بهره را دوباره در قالب سهام جدید دریافت کنند.
  • اگر صندوق اوراق سرمایه‌گذاری شده را با قیمت‌های بالاتری به فروش برساند بازدهی کسب شده ناشی از فروش اوراق با قیمت بالاتر را به سهامداران توزیع می‌کند.
  • اگر قیمت دارایی‌های صندوق افزایش پیدا کند اما مدیران صندوق اقدام به فروش این دارایی‌ها نکنند قیمت سهام صندوق افزایش پیدا خواهد کرد. سرمایه‌گذار می‌تواند این سهام را در بازار بفروشد و بازدهی کسب کند.

این سه روش مهمترین روش‌های کسب بازدهی از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که بسته به دارایی‌های آنها در زمان‌های مشخص می‌توانند بسیار جذاب باشند. سرمایه‌گذاران این واحدها از ریسک موجود در بازارها در امان هستند چرا که تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری توسط افراد خبره صورت می‌گیرد.

اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تنها بخشی از یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری هستند. برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که ابزارهای متنوع سرمایه‌گذاری را به مشتریان عرضه می‌کنند می‌توانند صدها صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را در مالکیت خود داشته باشند. برخی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مشهور در بازار عبارتند از: Fidelity Investments، Vanguard Group، T.Rowe Price و Oppenheimer که تریلیون‌ها دلار سرمایه را تحت مدیریت خود دارند و بخشی از آن در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به مشتریان عرضه می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارای انواعی هستند از قبیل: صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سهامی، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با درآمد ثابت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخص‌، صندوق‌های تعادلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول، صندوق‌های درآمد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری ویژه و  صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF). در نوشه‌های دیگر به اختصار مهمترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را توضیح خواهیم داد.