حجم ماهانه چیست و چرا مهم است؟

میانگین حجم ماه به دلایلی که در این مقاله مطرح خواهیم کرد، یکی از مهم‌ترین آیتم‌های تابلو خوانی در بازار بورس ایران می‌باشد.

اصولاً برای تحلیل یک نماد در بورس و در مبحث تابلو خوانی آیتم‌های زیادی وجود دارند که همه‌ی آن ها از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از آن‌ها در اولویت‌های پایین قرار دارند و برخی نیز مانند میانگین حجم ماه از آیتم‌های اصلی محسوب می‌شوند. اما این پارامتر واقعاً چیست و چه کاربردی می‌تواند در معاملات ما داشته باشد؟ در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

حجم این پارامتر قدرتمند در بورس

حجم یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای معاملاتی برای بزرگان بازار بورس در همه جای دنیا می‌باشد. سیستم‌های معاملاتی که بر پایه‌ی حجم توسعه یافته‌اند، بسیار زیاد بوده و ازجمله قدرتمندترین سیستم‌های معاملاتی جهان هستند. بسیاری از افراد موفق که سودهای کلان در بازار بورس کسب کرده‌اند، معاملات خود را مبتنی بر حجم انجام داده و از این فاکتور برای قدرتمند نمودن پوزیشن‌های خرید یا فروش خود استفاده می‌کنند. تغییرات فاکتور حجم و به‌تبع آن میانگین حجم ماه در بسیاری از نقاط بازار می‌تواند معانی مختلفی را برای تریدر به دنبال داشته باشد. دقت به این تغییرات به طرقی که در ادامه بیان خواهیم کرد، هم می‌تواند باعث درک نقاط ورود ایده آل به بازار شده و هم باعث یافتن بهترین نقاط خروج از بازار خواهد بود. بسیاری از اندیکاتورهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال با استفاده از پارامتر حجم توسعه یافته‌اند. این پارامتر به‌قدری مهم و قدرتمند است که برخی از افراد تنها و تنها با تکیه بر تغییرات آن معاملات خود را ساماندهی می‌نمایند. بسیاری از افرادی هم که با استفاده از تکنیک‌های تابلو خوانی معاملات خود را مدیریت می‌کنند، حجم معاملات و میانگین حجم ماه را در اولویت‌های اصلی خود قرار داده و هرروز تغییرات آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهند.

تعریف میانگین حجم ماه

میانگین حجم ماه درواقع به زبان ساده میانگین حجم‌هایی است که در طول بازه‌ی زمانی یک ماه معامله‌ شده است. برای محاسبه‌ی این پارامتر در هرروز معاملاتی، تمام حجم‌های ۲۱ روز قبل از آن یا همان یک ماه کاری قبل با هم جمع شده و بر تعداد تقسیم می‌شود تا معدل معاملات انجام شده روی آن نماد در طول یک ماه مورد محاسبه قرار گیرد. البته می‌توان برای بالاتر بردن اهمیت روزهای نزدیک از میانگین حجم وزنی استفاده کرد. اما مهم‌تر از این تعریف کاربردی است که این پارامتر موجود در تابلوی بازار بورس برای ما به دنبال دارد. کاربردهایی که دقت به آن‌ها می‌تواند هشدار بسیار عالی برای ما بوده و به‌نوعی تائید کننده‌ی تحلیل تکنیکال ما نیز باشد.