تحلیل بنیادی فملی

در ۱۲ تیر ماه ۱۳۵۱، شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان، تشکیل و در سال ۱۳۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیتهای معادن مس کشور است تغییر نام داد. از وظایف این شرکت، استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری می‫باشد.

معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور به شمار می‫رود.

تغییرات سرمایه شرکت

سرمایه شرکت طی آخرین مرحله در سال ۹۷ از ۷٫۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰٫۱ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته، افزایش یافته است.

ظرفیت

*در این گزارش در دو بخش به بررسی عملکرد ملی صنایع مس خواهیم پرداخت. در بخش اول نگاهی بر عملکرد شرکت در دوره ۵ ساله اخیر و در بخش دوم عملکرد شرکت در سال جاری را بررسی خواهیم کرد.

بخش اول:

ترکیب فروش

همانطور که در نمودار فوق نیز قابل مشاهده است، کاتد و کنسانتره مس بیشترین سهم را در فروش دارند.

نمودار فوق نشان دهنده ترکیب فروش شرکت بر اساس اطلاعات فروش سال ۹۸ می‌باشد.

سهم صادرات

در نمودار فوق سهم صادرات شرکت در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و سال جاری نشان داده شده است. میزان صادرات شرکت در سال ۹۷ به دلیل از سرگیری تحریم‌ها کاهش یافته ولی در سال جاری به روند قبلی خود برگشته به طوری که صادرات سهم حدود ۵۰ درصدی در مجموع سال ۹۸ داشته است.

 مبلغ فروش

شرکت در سال ۹۸، با رشد قابل توجه ۱۲۰ درصدی، فروش حدود ۲۲٫۴ هزار میلیارد تومانی را محقق کرده است.

فروش شرکت در کل روند افزایشی داشته است. و کاهش فروش در سال ۹۴ ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی بوده است.

مقدار فروش

نمودار فوق بر اساس اهمیت محصولات رسم شده است. در میان محصولات، کاتد بیشترین ارزش افزوده برای شرکت را ایجاد میکند. به طور معمول شرکت بیش از ۸۰ درصد کنسانتره مس خود را در فرآیند تولید مصرف و مابقی را به فروش می‌رساند. فروش شرکت در سال ۹۷ به دلیل از سرگیری تحریم فلزات از مرداد ماه با کاهش همراه بوده است.

**نکته قابل توجه در سال ۹۸، فروش قابل توجه حدود ۲۳۹ هزار تن کاتد می‌باشد که برای شرکت یک رکورد محسوب می‌شود.

نرخ‌های فروش

می‌توان نرخ فروش کاتد را نماینده‌ی نرخ‌های فروش شرکت در نظر گرفت.  نرخ فروش شرکت تابعی از نرخ جهانی شمش و نرخ تسعیر دلار میباشد. در ادامه برای نشان دادن اهمیت نرخ‌های جهانی بر نرخ فروش شرکت، نمودار قیمت مس LME در دوره مشابه آورده شده است.

روند قیمت مس LME

نمودار فوق صرفا جهت مقایسه روند نرخ ریالی محصولات و نرخ جهانی آورده شده است. با توجه به اینکه در نمودار اول نرخ ریالی محصولات ارائه شده یعنی  تاثیر دلار نیز در آن دیده شده است. اندک تفاوت در دو نمودار نیز به همین دلیل می‌باشد. به عنوان مثال در سال ۹۷ هر چند نرخ‌های جهانی با کاهش همراه بوده ولی افزایش نرخ دلار، توانسته اثر کاهش قیمت جهانی را جبران کند.

قیمت جهانی مس، بعد از افت قابل توجه در سال جاری  با توجه به همه‌گیری ویروس کوید۱۹،  تا حدود ۴۶۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت اما همانطور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود رفته رفته بهبود یافت و در حال حاضر ( تیرماه ۱۳۹۹ ) در محدوده ۶۰۰۰  دلار تن می‎‌باشد. با توجه به اینکه بخشی از نرخ ریالی فروش ملی صنایع مس تحت تاثیر دلار نیما می‌باشد، در ادامه نمودار دلار نیما نیز نشان داده شده است.

در نمودار فوق روند نرخ دلار نیما از ابتدای سال ۹۷ تا دو هفته ابتدایی تیرماه آورده شده است. نرخ دلار نیما در پایان هفته دوم تیرماه سال ۹۹ در مقایسه با متوسط نرخ نیما در فرودین ماه سال ۹۸ رشد حدود ۸۰ درصدی .و نسبت به متوسط نرخ فروردین سال جاری رشد حدود ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. در حال حاضر همچنان در یک روند صعودی قرار گرفته و اعداد بالای ۱۶،۵۰۰ تومان را نیز به ثبت رسانده است. بیان این مسئله از این جهت حائز اهمیت است، که میزان تاثیرپذیری نرخ ریالی فروش را از تغییرات دلار و نرخ جهانی، نشان می دهد.

روند سودآوری

همانطور که در نمودار مشاهده می شود سود شرکت از حدود ۱۳۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به کمترین میزان، حدود ۳۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به دلیل افت قیمت جهانی مس رسید. سود شرکت در سال ۹۵ با افزایش در مقدار و نرخ های فروش بهبود یافته و به ۱،۷۰۰ میلیارد تومان رسید. سود سال ۹۶ نیز با افزایش قابل توجه ۷۰ درصدی نسبت به ۹۵ به حدود ۲،۹۴۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ به سود خالص ۵،۳ هزار میلیارد تومانی رسیده است.

اما سال ۹۸، سال ۹۸ سال ویژه‌ای برای شرکت و البته شرایط اقتصادی کشور بوده است، رشد قابل توجه در نرخ دلار نیما ( متوسط دلار نیما در سال ۹۸ حدود ۳۵ درصد بالاتر از متوسط سال ۹۷ بوده است.)،  بهبود مقداری فروش شرکت بعد از سرگیری مجدد تحریم‌ها در سال ۹۷، به طوری که میزان فروش کاتد شرکت در سال ۹۸ ، رکورد جدیدی را به ثبت رساند. این موارد باعث شد تا فملی در سال ۹۸ با رشد قابل توجه حدود ۱۳۰ درصدی، سود ۱۲٫۲ هزار میلیارد تومانی را محقق کند.

 حاشیه سود ناخالص

حاشیه سود شرکت روند خوبی داشته است. بهبود حاشیه سود ناخالص به معنی بهبود کیفیت مبلغ فروش می‌باشد.

بهای تمام شده

سربار بیشترین سهم را در بهای تمام شده شرکت دارد. سرفصل مواد و قطعات مصرفی شامل مواد اولیه‌ای که عمده آن به ترتیب مربوط به گلوله‌های فولادی، مواد شیمیایی و لوازم و قطعات یدکی ماشین آلات و تجهیزات کارخانه می باشد. همچنین کنسانتره (کنسانتره مس، عمده ماده اولیه مورد مصرف شرکت می باشد که بیشتر آن از معادن خود شرکت تامین و قسمتی از آن را خریداری می کند.) و قراضه خریداری شده مصرفی شرکت تحت عنوان کالاهای نیمه ساخته آورده شده است. هزینه جذب نشده در تولید نیز مربوط به ظرفیت‌های استفاده نشده می‌باشد.

سربار

عمده سربار شرکت مربوط به هزینه‌های باطله برداری، انرژی مصرفی، حقوق و عوارض دولتی، استهلاک و هزینه‌های حمل می باشد.

 هزینه های مالی

نمودار فوق، نسبت هزینه مالی به فروش را نشان می‌دهد. به عنوان مثال نسبت ۹ درصد در سال ۹۴ نشان میدهد، شرکت حدود ۹ درصد فروش خود را صرف پرداخت هزینه مالی کرده است.

شرکت در سال های ۹۳ و ۹۴ هزینه مالی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی داشته اما سال های ۹۵ و ۹۶ با توجه به تسویه تسهیلات، با کاهش قابل توجه این هزینه همراه بوده است. هزینه مالی تحمل شده شرکت در ۹ ماهه جاری حدود ۶٫۳ میلیارد تومان می باشد و در ۹ ماهه سال گذشته حدود ۸٫۳ میلیارد تومان بوده است.

هزینه فروش، عمومی و اداری

در سال‌های گذشته این هزینه به طور متوسط حدود ۸ درصد فروش بوده است.

سرمایه‌گذاری‌ها

طرح‌های توسعه

بخش دوم:

روند مقدار ماهانه فروش

در نمودار فوق، روند مقدار فروش ماهانه کاتد از ابتدای سال ۹۷ تاکنون نشان داده شده است. شرکت در سال ۹۷ با توجه به تحریم شرایط خاصی داشته، اما آنچه در نمودار مشخص است، بهبود شرایط در اواخر سال ۹۷ و برگشت به حالت عادی در سال جاری می‌باشد. (در نمودار فوق، از مجموع  مقدار فروش کاتد، یعنی مجموع فروش داخلی و صادراتی استفاده شده است)

**شرکت در سال ۹۸ با فروش حدود ۲۳۹ هزارتن کاتد رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. عملکرد شرکت در سه ماهه سال جاری خوب بوده است، حدود ۷۷ هزارتن کاتد به فروش رسانده که در مقایسه با دوره مشابه ۷۵ درصد بالاتر است.

در نمودار فوق، روند مقدار فروش ماهانه کنسانتره مس از ابتدای سال ۹۷ تا کنون نشان داده شده است. آنچه به خوبی خود را در نمودار نشان میدهد، افت محسوس در فروش کنسانتره در سال ۹۷ می‌باشد. به طوری که در ۵ سال گذشته سال ۹۷ کمترین میزان فروش کنسانتره را ثبت کرده است. اما فروش کنسانتره در سال ۹۸ بهبود یافته و شرکت حدود ۲۶۶ هزار تن کنسانتره به فروش رسانده است.

 نرخ فروش ماهانه کاتد

در نمودار فوق، نرخ ماهانه شمش بر اساس گزارش شرکت و معاملات بورس کالا نشان داده شده است. متوسط نرخ فروش کاتد در دی خرداد ماه، هر کیلو حدود ۸۰ هزار تومان و در آخرین معاملات بورس کالا در ۱۵ ام تیر در حدود ۹۹٫۵ هزار تومان در هر کیلو معامله شده است.

روند مبلغ فروش

رشد فروش شرکت در سال جاری به وضوح دیده میشود. شرکت در سال ۹۸ فروش حدود ۲۲٫۴ هزار میلیارد تومانی و در سه ماهه سال جاری فروش حدود ۶٫۴ هزار میلیارد تومان ( پوشش ۲۹ درصدی کل فروش سال ۹۸ در سه ماهه) بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

 حجم معاملات کاتد در بورس کالا

حجم معاملات کاتد فملی در بورس کالا در سال جاری ۱۱۷ هزارتن و در دوره مشابه سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار تن بوده است. مجموع معاملات کاتد بورس کالا تا ۱۵ تیرماه سال جاری در حدود ۵۸۰۰۰ تن بوده که افزایش ۴۰ درصدی نسبت به دوره مشابه دارد.

ارزش معاملات کاتد در بورس کالا

در نمودار فوق مبلغ فروش کاتد فملی در بورس کالا به صورت ماهانه نشان داده شده است. مجموع ارزش معاملات کاتد بورس کالا در سال ۹۷ حدود ۵،۵۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۸ در حدود ۸۷۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری تا ۱۵ تیر، در حدود ۴،۶۰۰ میلیارد تومان ( ۵۳ درصد کل معاملات سال گذشته) بوده است.

مفروضات مقدار فروش  

مفروضات نرخ فروش

متوسط نرخ دلار نیما برای کل سال ۹۹، ۱۸،۰۰۰ تومان و متوسط نرخ شمش LME نیز در حدود ۵،۹۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

 سایر مفروضات ۹۹

  • نرخ فروش کاتد بر اساس نرخ جهانی شمش ۵،۹۰۰ دلار و نرخ دلار ۱۸،۰۰۰ تومانی برای کل سال ۹۹ در نظر گرفته شده است.
  • بهای تمام شده، میزان مصرف کنسانتره مس بر اساس میزان تولید کنسانتره تولیدی شرکت و ترکیب قراضه، کنسانتره تولیدی و کنسانتره خریداری شده و بر اساس ضرایب مصرف برآورد شده است.
  • نرخ مواد اولیه نیز تابعی نرخی از شمش کاتد در نظر گرفته شده است.
  • با توجه به اهمیت سربار، هزینه باطله‌برداری بر اساس میزان تولید، حقوق عوارض دولتی بر اساس ۱۲ درصد کاتد و ۱۰ درصد کنسانتره ، هزینه حمل سولفور بر اساس میزان سولفور تولیدی و سایر متناسب رشد داده شده‌اند.

سود و زیان کارشناسی

با توجه به مفروضات فوق شرکت توانایی تحقق سود حدود ۲،۱۱۴ ریالی به ازای هر سهم در سال ۹۹ را دارد. در ادامه جدول تحلیل حساسیت سود هر سهم برای سال ۹۹ با توجه تغییر در نرخ شمش مس و نرخ دلار آورده شده است.

تحلیل حساسیت

جدول فوق برمبنای مفروضات سود برآوردی سال ۹۹ میباشد. احتمال انحراف در این داده ها وجود دارد و نباید به عنوان معیار محاسبات کارشناسی قرار گیرد. بلکه تنها در چارچوب مفروضات بیان شده قابل استفاده است.

نتیجه‌گیری :

اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ میزبان مهمان ناخوانده‌ای است که حتی انگار قصد ترک این مهمانی را حالا حالاها ندارد. لذا سال جاری سال ویژه‌ای شده است. همانطور که قبلا اشاره شد، عمده فروش شرکت ملی صنایع مس ( فملی ) مربوط به کاتد و کنسانتره مس می‌باشد، همچنین بخش عمده فروش شرکت صادراتی است در نتیجه عملکرد آتی شرکت به طور زیادی وابسته به متغیرهایی همچون نرخ جهانی شمش مس و نرخ تسعیر دلار نیما می‌باشد که با رجوع به نمودارهای ارائه شده در متن تحلیل، می‌توان روند حرکت قیمت جهانی مس و نرخ دلار نیما را به خوبی مشاهده کرد. حتما تاکنون مهمان ناخوانده معرف حضورتان گردیده است، ویروس کوید۱۹، همه‌گیری ویروس کوید ۱۹ بسیاری از معادلات اقتصادی را درگیر خود کرده و بسیاری را نیز تغییر داده است. در سال جاری مس جهانی کاهش قیمت تا نرخ های ۴۶۰۰ دلار در هر تن را نیز تجربه کرد اما رفته رفته از شدت این کاهش کاسته و قیمت در روند افزایشی قرارگرفت و در حال حاضر در محدوده ۶۰۰ دلاری در هرتن معامله می‌شود. از طرف دیگر دلار نیما در ماه های اخیر بر روند صعودی خود پافشاری کرده و در حال حاضر در محدوده ۱۷،۰۰۰ تومان قرارگرفته است. لازم به ذکر است، نرخ دلار نیما تا حدود زیادی کاهش قیمت‌های جهانی را در ماه‌های گذشته پوشش داده است.

فملی بعد از شوک مقداری فروش در سال ۹۷ به دلیل از سرگیری تحریم‌ها از مرداد ماه همان سال، چند ماهی را با کاهش شدید در مقدار فروش دنبال کرد اما با گذشت زمان در ماه‌های پایانی سال شرکت توانست تا حد زیادی به روال قبلی خود بازگردد. به طوری که حتی در سال ۹۸ توانست در فروش کاتد خود رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند. شرکت در سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ نیز عملکرد مثبتی از خود به جا گذاشته است. که می‌توان به افزایش حدود ۷۵ درصدی در مقدار فروش کاتد، افزایش ۲۶ درصدی در مبلغ فروش نسبت به دوره مشابه، افزایش حدود ۴۰ درصدی در مقدار معاملات کاتد در بورس کالا نسبت به دوره مشابه، افزایش در نرخ‌های ریالی فروش به واسطه رشد دلار نیما و رشد قیمت جهانی، دانست.

با توجه به سود برآوردی حدود ۲۱۵ تومانی و قیمت حدود ۳۳۰۰ تومان سهم در حال حاضر، شرکت پی به ای ( (P/E حدود ۱۵ واحدی دارد. با فرض دلار ۲۰ هزار تومانی نیز، سود شرکت در حدود ۲۵۰ تومان خواهد بود یعنی پی به ای حدود ۱۳ واحدی دارد.( پی به ای گروه در حدود ۲۷ و پی به ای بازار حدود ۳۴ واحد )

تداوم رشد قیمت سهم در محدوده‌های فعلی را می‌توان ناشی از شرایط خاص اقتصادی و بازار، انتظارات نسبت به آینده، عرضه صندوق قابل معامله ( ETF ) فلزات توسط دولت، دانست.