اندیکاتور «پارابولیک سار» Parabolic SAR/ چگونه با استفاده از این اندیکاتور تحلیل کنیم ؟

اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic SAR)

اندیکاتور «پارابولیک سار» یکی دیگر از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است که باز هم توسط «ولز وایلدر» برای شناسایی پتانسیل‌های بالقوه چرخش روند قیمت توسعه داده شد.

اندیکاتور پارابولیک سار یک اندیکاتور روندی است  و برای تعیین نقاط حد ضرر و نیز مشخص کردن نقاط ورود و خروج بازار به کار گرفته می‌شود.

پارابولیک سار بسته به جهت روند به صورت نقاطی در بالا و پایین قیمت مشخص می‌شود که این نقاط چرخش روند و حد سود و ضرر را تعیین می‌کنند.

نحوه استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار

بر اساس اصل پارابولیک سار زمانی که روند صعودی است و به سمت بالا در حال حرکت است نقطه زیر قیمت قرار می‌گیرد و برعکس زمانی که قیمت در حال نزول است نقاط پارابولیک سار در بالای قیمت قرار می‌گیرند.

اندیکاتور پارابولیک سار گاهی اوقات به نام «سیستم ایست و چرخش» خوانده می‌شود چرا که این اندیکاتور نقاط نسبی حد ضرر و نقاط بازگشت روند را مشخص می‌کند. زمانی که نقطه به یکباره تغییر مکان می‌دهد می‌توان نسبت به چرخش احتمالی روند آگاهی حاصل کرد. به عنوان مثال اگر نقاط بالای قیمت قرار گرفته باشند به یکباره تغییر مکان دهند و به زیر قیمت بروند می‌تواند نشانه چرخش روند از نزولی به صعودی و بالارفتن قیمت باشد.

نکته دیگری که در اندیکاتور مهم است این است که هر چه قیمت به سمت بالا حرکت کند نقطه‌ها نیز همراستا با قیمت بالاتر می‌روند.

«پارابولیک سار» یک اندیکاتور مکانیکی است و همیشه سیگنال‌های خرید و فروش متفاوتی را ارائه می‌کند و این بستگی به معامله‌گر دارد که تعیین کند کدام نقاط را برای ورود یا خروج اتخاذ کند و از کدام نقاط چشم‌پوشی کند.

نکته مهم دیگری که در مورد اندیکاتور پارابولیک سار وجود دارد این است که قطعا از اندیکاتورهای کمکی همراه با پارابولیک سار باید استفاده شود. مهمترین اندیکاتورهای کمکی عبارتند از استوکاستیک، مووینگ اوریج و ADX که درجه قطعیت سیگنال‌های ارائه شده توسط این اندیکاتور را افزایش می‌دهند.

به عنوان مثال اگر پارابولیک سار سیگنال فروش صادر کند این اهمیت دارد که قیمت زیر مووینگ اوریج بلندمدت قرار بگیرد. قرار گرفتن زیر مووینگ اوریج بلندمدت به معنی این است که فروشندگان کنترل روند را به دست گرفته‌اند و صدور سیگنال اولیه فروش توسط «سار» می‌تواند به معنای آغاز دور جدیدی از روند نزولی بازار باشد.

اگر نقاط «پاربولیک سار» از بالا به پایین تغییر جهت دهند و قیمت بالای مووینگ اوریج بلندمدت باشد می‌تواند به معنای آغاز دور جدید یک روند صعودی باشد و نیز می‌توان در این شرایط به بازار ورود کرد.

این اندیکاتور در زمانی که یک روند پرقدرت و منظم وجود دارد عملکرد بهتری دارد اما در بازار نامنظم سیگنال‌های زیادی صادر می‌کند که می‌تواند منجر به گیج شدن معامله‌گران و صدور سیگنال‌های کاذب شود.

نکته کلی در مورد این اندیکاتور این است که جابجایی نقاط از بالا به پایین می‌تواند به معنای نقاط ورود به بازار و برعکس از پایین به بالا به معنای خروج از بازار باشد. البته بسیار بسیار مهم است که این وضعیت توسط اندیکاتورهای دیگر نیز تایید شود.

برخی از معامله‌گران از نقطه‌چین‌ها به منزله حمایت و مقاومت بازار استفاده می‌کنند یعنی زمانی که نقطه‌چین‌ها زیر قیمت باشند معنای حمایت دارند و زمانی که بالای قیمت باشند معنای مقاومت. نفوذ نمودار به این نقطه‌چین‌ها که در واقع همان جابجایی مکان نقاط است می‌تواند به منزله شکست روند و تغییر جهت آن باشد.