چرا حجم مشکوک مهم است؟

حجم یکی از جنبه های مهم تحلیل است چون می­توان از آن برای تایید روندها و الگوهای نموداری استفاده کرد. یک حرکت قیمت به سمت بالا یا پایین با حجم نسبتا بالا ،در مقایسه با یک حرکت مشابه با حجم اندک، به عنوان یک حرکت قوی‌تر و مرتبط­تر ارزیابی می‌شود.

بنابراین، اگر شما به یک حرکت قیمت بزرگ نگاه می کنید، باید حجم آن‌را نیز بررسی کنید و ببینید که آیا حجم آن نیز نتیجه گیری های شما را تایید می کند یا خیر. مثلا همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید سهم یک حرکت صعودی را شروع کرده است و حجم معاملات هم بطور چشمگیری افزایش یافته‌اند که این نشانه خوبی برای یک سهم است.

فرض کنید یک نماد پس از آن‌که در یک روند رو به پایین بلندمدت قرار داشته، روز بعد با ۵ درصد مثبت باز می‌شود، حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این می‌تواند نشانه یک واژگونی روند باشد؟ اینجاست که بررسی حجم به ما کمک می‌کند. اگر حجم در مقایسه با میانگین حجم روزانه بالاتر باشد، احتمال دارد نشانه‌ برگشت روند باشد. حجم باید با روند حرکت کند. اگر قیمت­ها در یک روند رو به بالا حرکت کنند، حجم نیز باید افزایش یابد (و بالعکس). اگر رابطه قبلی بین حجم و قیمت رو به زوال رفت، معمولا نشانه ضعف در روند است.

نکته‌ای مهم درباره حجم مشکوک

بعضی افراد خاص در بازار هستند که دنبال سوء استفاده‌اند بدین گونه که به دنبال درست کردن حجم‌های مشکوک در سهم هستند . روش آن‌ها بدین گونه است که آن‌ها با درست کردن صف‌های خرید و فروش سهم را در قیمت‌های پایین می‌خرند و همان سهم را قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند. این اتفاق توسط افراد حقیقی در سهم های کوچک و توسط شرکت‌ها در سهم‌های بزرگ­‌تر اتفاق می‌افتد و انگیزه اصلی آن‌ها از این ترفند سوق دادن قیمت به سمتی است که خریداران قصد رساندن سهم به آن را دارند. فرض کنیم شخصی حقیقی سهم مورد نظر خود را در قیمت مورد نظرش خریداری می‌کند و برای این‌که بتواند سهم را در قیمت‌های بالاتر به فروش برساند، خود اقدام به تحریک قیمت به سمت بالا می‌کند، این کار با گذاشتن سفارشات خرید متناوب در قیمت‌های بالاتر از سفارشات معمول عرضه‌کنندگان انجام می‌شود. آن‌ها با گذاشتن سفارشات خرید کلی در قیمت‌های بالاتر به یک باره ده‌ها و یا صدها سفارش عرضه را جمع آوری می‌کنند که این کار در طول چند روز باعث درست شدن جو روانی و عطش خرید در سهم شده و ممکن است برای سهم صف خرید بسازند.
نکته دیگر در این باب این است که همیشه افزایش حجم معاملات نشانه حجم مشکوک نیست. ممکن است معاملات بلوکی در افزایش حجم معاملات دخیل باشد. بنابراین در تحلیل نمی‌شود تنها به افزایش حجم معاملات به عنوان ملاک برای ارزندگی سهم تکیه نمود.