ساختار کندل‌استیک چگونه است، راهنمای کامل کندل شناسی (Candlestick)

نمودار کندل استیک در حال حاضر پرکاربردترین نمودار در تحلیل بازارهای مالی به شمار می‌رود چرا که از منظر معامله‌گران این نمودار اطلاعات حداکثری را به معامله‌گران برای تحلیل می‌دهد. این نمودار از ژاپن وارد غرب شده و تاجران ژاپنی در قدیم برای تحلیل قیمت کالاهایی از قبیل برنج از این نمودار استفاده می‌کردند. ژاپنی‌ها نمودارهای دیگری را به تدریج توسعه داده‌اند از جمله نمودارهای «رنکو» و «هیکین آشی» که بسیاری از معامله‌گران در جهان این نمودارها برای تحلیل استفاده می‌کنند.

بیشتر معامله‌گران آشنا با تحلیل تکنیکال در حال حاضر برای تحلیل‌های روند از نمودار شمعی ژاپنی استفاده و استراتژی‌های معاملاتی خود را بر روی این نمودار پیاده می‌کنند. به همین دلیل ساده یادگیری الگوی کندل‌استیک برای معامله‌گران مبتدی اهمیت زیادی دارد. مهمترین جزء این نمودار همان شمع و یا «کندل» به زبان انگلیسی است  که در اینجا قصد داریم ساختار یک کندل را توضیح دهیم تا درک بهتری از نمودار شمعی ارائه کنیم. با فهم ساختار کندل‌ها می‌توان الگوهای مختلف این نمودارها را به سرعت یاد گرفت.

ساختار کندل

هر کندل در واقع از دو قسمت کلی بدنه و سایه تشکیل شده است که چهار قیمت را می‌توان بر روی آن شناسایی کرد. اجزای کندل به شرح زیر هستند:

  1. قیمت باز شدن
  2. قیمت بسته شدن
  3. بالاترین قیمت
  4. پایین‌ترین قیمت

بدنه کندل در واقع حد فاصل بین قیمت باز شدن و قیمت بسته شدن است و دو قیمت بالاترین و پایین‌ترین در یک بازه زمانی مشخص نیز روی سایه کندل یا همان «شدو» قرار می‌گیرند.

نکته: بعضی کندل‌ها سایه ندارند و فقط از بدنه تشکیل شده‌اند. در این حالت پایین‌ترین و بالاترین قیمت که بر روی سایه کندل قرار می‌گیرد بر روی قیمت‌های بازشدن و بسته شدن منطبق می‌گردد و با هم یکی می‌شوند. این اتفاق نشان‌دهنده یک الگوی مشخص در نمودار کندل استیک است که بعدا در نوشته‌های دیگری به آن می‌پردازیم.

نکته: هر کندل یک تایم‌فریم مشخص را نشان می‌دهد؛ بدین معنا که مثلا در تایم‌فریم یک روزه هر کندل چهار نوع قیمت روز را نشان می‌دهد. یا به عنوان مثال در تایم‌فریم یک ساعته هر کندل چهار نوع قیمت مشخص در این تایم‌فریم را نشان می‌دهد. در بازارهای جهانی تایم‌فریم‌های کوچکتر نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرد از جمله تایم‌فریم‌های پنج دقیقه‌ای و یا حتی کوچکتر.

انواع کندل

کندل صعودی: اگر قیمت بسته شدن یک ورقه بهادار در یک تایم‌فریم مشخص بالاتر از قیمت بازشدن در ابتدای تایم‌فریم معاملاتی باشد نشان‌دهنده افزایش قیمت است. در این وضعیت کندل صعودی است و رنگ کندل در نمودار به حالت سفید (بازارهای جهانی) یا سبز (ایران) در می‌آید.

کندل نزولی: اگر قیمت بسته شدن یک ورقه بهادار در یک تایم‌فریم مشخص پایین‌تر از قیمت بازشدن در ابتدای تایم‌فریم مورد نظر قرار بگیرد نشان‌دهنده کاهش قیمت است. در این حالت کندل نزولی خواهد بود و رنگ کندل به صورت سیاه (بازارهای جهانی) و یا به رنگ قرمز (ایران) در می‌آید.

نکته: کندل‌ها بسته به اختلاف بین قیمت بسته‌شدن و بازشدن و همچنین سایه‌ها که نشان دهنده بالاترین و پایین‌ترین قیمت هستند اشکال مختلفی به خود می‌گیرند که برای معامله‌گران هر کدام از این تغییرات که گاهی الگوهای مشخصی را خلق می‌کند معناهای متفاوتی دارند. کوتاه یا بلند بودن بدنه یا سایه‌های کندل‌ها نه تنها معناهای متفاوتی دارند بلکه حتی از دل این تفاوت‌ها الگوهای متفاوتی استخراج می‌شود که در تحلیل آینده قیمت برای معامله‌گران کاربرد دارد.

نکته: بزرگ بودن بدنه کندل حاکی از این است که قدرت خریداران یا فروشندگان در بازار زیاد است و البته کاهش یا افزایش قیمت در این حالت نیز معنادار است که در تحلیل نهایی نشان‌دهنده سود و یا زیان عمده خریداران یا فروشندگان در آن تایم‌فریم است.

نکته: وجود سایه‌های بلند یا کوتاه در تایم فریم مشخص نیز نشانه وجود هیجان زیاد یا کم در بین خریداران و فروشندگان است که این سایه‌ها نیز فاکتورهای تحلیلی مهمی به شمار می‌روند. سایه‌ها در استخراج الگوهای مختلف اهمیت ویژه‌ای دارند.