تحلیل بنیادی فولاد

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد که، ایران در سال  ۲۰۱۹میلادی، ۳۱میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده که حاکی از رشد ۳۰.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تن بود.

اخبار جهانی:

چین نزدیک به ۵۴ درصد کل تولید جهان فولاد تولید می کند که علاوه بر بزرگترین تولید کننده، بزرگترین مصرف کننده نیز محسبوب می شود.

انجمن جهانی فولاد (World Steel Associa) ضمن انتشار عملکرد تولید فولادخام ۶۶ کشور عضو خود در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد، چین با تولید ۹۹۶ میلیون و ۳۴۲ هزار تن به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد خام جهان شناخته شده است. این ۶۶ کشور فولادساز در مجموع یک میلیارد و ۸۴۸ میلیون و ۵۴۸ هزار تن فولاد خام تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی (یک میلیارد و ۷۸۶ میلیون و ۷ هزار تن)، ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

پس از آن، هند با تولید ۱۱۱ میلیون و۲۴۶ هزار تن فولاد خام، ژاپن با ۹۹ میلیون و ۲۸۴ هزار تن، امریکا با ۸۷ میلیون و ۹۲۷ هزار تن، روسیه با ۷۱ میلیون و۵۷۰هزار تن و کره جنوبی با ۷۱ میلیون و ۴۲۱ هزار تن بیشترین میزان تولید فولاد خام برترین کشورهای فولادسازسال ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیدند.

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد که، ایران در سال  ۲۰۱۹میلادی، ۳۱میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده که حاکی از رشد ۳۰.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تن بود.

در سال ۲۰۱۹ ایران با تولید ۲۷۰۷ میلون تن آهن اسفنجی بعد از هند رتبه دوم جهانی را دارد.

اخبار داخلی:

مهدی کرباسیان مدیرعامل سابق ایمیدرو در دهمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران بیان داشت که:  توانایی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را داریم که میزان فعلی تولید ٣٨ میلیون تن است. تاکنون فولاد ٣ بار تحریم شده است، اما صادرات آن همچون گذشته انجام می شود و این بیانگر این است که تحریم ها تاثیری بر صادرات نداشته اند.

  • معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت پیرامون موضوع تعطیلی شماری از معادن سنگ آهن بیان کرده است که معادن سنگ آهن تعطیل نشده اند، بلکه ظرفیت های تولید کاهش یافته که این موضوع ارتباطی به بحث عوارض صادرات ندارد.

دولت با وضع عوارض برای صادرات مواد معدنی، لطمه ای به تولید نزده، زیرا امروز شاهد رشد صادرات فولاد هستیم.

  • بازار داخلی از نظر تامین فولاد مشکلی نداشته، ضمن اینکه صادرات روند فزاینده ای را دنبال کرده است و دغدغه ای در این ارتباط وجود ندارد.
  • براساس آمارهای اعلام شده، انتظار می رود امسال با تولید حدود ۲۶ میلیون تن فولاد، نزدیک به ۴۰ درصد آن بالغ بر ۱۰ میلیون تن صادر شود.
  • قرار است براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران با دستیابی ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد، جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان را به دست آورد.

 

معرفی و تاریخچه شرکت فولاد مبارکه اصفهان:

اطلاعات شرکت:

نماد: فولاد

نام شرکت: فولاد مبارکه اصفهان

مدیر عامل: حمید رضا عظیمیان

تلفن: ۰۳۱۵۲۷۳۳۸۳۸

فکس: ۰۳۱۵۲۷۳۳۹۲۲

آدرس: اصفهان کیلومتر ۷۵ جنوب غربی کدپستی ۸۴۸۸۱۱۱۱۳۱

ایمیل saham@msc.ir:

موضوع فعالیت: ۱) بهره برداری از کارخانه فولادسازی مجتمع فولاد مبارکه واقع در ۷۴ کیلومتری شهر اصفهان ۲) انجام هرگونه فعالیت تولیدی معاملاتی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شرکت مرتبط باشد ۳) اکتشاف،استخراج و بهره برداری از معادن فلزی و غیر فلزی مورد نیاز صنعت فولاد از جمله استخراج و فرآوری سنگ آهن ، دولومیت و تولید سنگ آهن دانه بندی،کنسانتره و گندله از آن

سال مالی: ۱۲/۲۹

شرکت فولاد مبارکه اصفهان که اکنون یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی جمهوری اسلامی ایران است در زمینی به مساحت ۳۵  کیلومتر مربع در نزدیکی شهر مبارکه و در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده است.

این شرکت از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید.

این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان تراز بیش از پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌نماید. شرکت فولاد مبارکه دارای هفت مجتمع صنعتی در اقصی نقاط کشور بوده و بیش از بیست هزار نفر در بخش‌های مختلف این شرکت به کار اشتغال دارند.

اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجتمع در مهر ماه سال ۱۳۷۰ راه اندازی شد و در ۲۳ دیماه سال ۱۳۷۱ خطوط تولید این کارخانه بزرگ توسط رئیس جمهور وقت افتتاح گردید،  با ورود محصولات فولادی این شرکت به بازار و افزایش تدریجی تولید تا سقف ظرفیت اسمی ۲/۴ میلیون تن بخش عمده ای از نیاز کشور به این کالای استراتژیک بر طرف گردید.

 

محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه استان اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور، محصولات متنوعی را  از جمله ورق آجدار، ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه ، ورق سیاه و ورق رنگی را  برای مصرف صنایع مختلف کشور ، تولید می نماید.

نقاط قوت و ضعف:

 دارا بودن جایگاه نخست در تولید و فروش محصولات فولادی کشور.

 وجود تقاضای مطلوب محصولات با عنایت به نیاز بالای کشور به فولاد در سال های آتی.

-رقابتی بودن نسبی قیمت

-سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

 افزایش نرخ ارز و به تبع آن سود از محل فروش صادراتی.

 عدم وجود محصول جایگزین فولاد.

– وجود منابع معدنی مورد نیاز در کشور

-عدم توجه به توازن ظرفیت‌سازی زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی و عدم توجه به مدیریت اکتشاف مواد معدنی به ویژه سنگ آهن

-عدم توسعه واحدهای تحقیق و توسعه و بهره‌برداری نامناسب از آن

-عدم تعادل در برنامه‌ریزی جهت افزایش ظرفیت بهره‌برداری معادن در تولید فولاد خام به‌ویژه سنگ‌آهن-

-عدم رشد مورد نیاز در تولید دانش فنی به‌روز و وابستگی به کشورهای خارجی.

برخی از تهدیدات صنعت فولاد:

-کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی: این چالش منتهی به کاهش درآمدهای شرکت های تولیدکننده می‌شود.

– کاهش قیمت‌ها تا سطح هزینه تمام شده تولید ، این امر می تواند منجر به ورشکستگی شرکت ها گردد.

– محدودیت در صادرات: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم نظیر شبکه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و تسهیلات جانبی در آنها هزینه حمل افزایش می یباد.

-ضعف فرهنگ کار و پایین بودن بهره وری نیروی انسانی

-برخلاف کاهش قیمت محصولات، هزینه تمام شده تولید که ناشی از افزایش هزینه انرژی، نیروی کار و… افزایش یافته است.

ترکیب اعضای هیئت مدیره:

ترکیب سهامداران شرکت فولاد مبارکه اصفهان :

سرمایه شرکت و روند افزایش سرمایه:

شرکت فولاد مبارکه مبارکه اصفهان، در ابتدا با سرما یه ۰۰۰, ۸۰۰, ۱۵ میلیون ریال شروع به فعالیت کرده است که طی ۵مرحله به شرح جدول زیر، اکنون سرمایه آن به مبلغ ۰۰۰,۰۰۰, ۱۳۰میلیون ریال رسیده است.

بررسی روند فروش و سود:

فولاد در دی ماه ۳۱۸۲۲ میلیارد ریال فروش داشت که درمقایسه با فروش آذر ماه (۲۹۳۴۵ میلیارد ریال) و فروش آبان ماه (۳۲۳۶۲میلیارد ریال) بهترین فروش را داشته.

فولاد مبارکه اصفهان در گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده خود (با کاهش سایر درآمدها) ۶۲۱ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است.

شرکت در دوره ۹ ماهه پایانی در مجموع ٢٩۶,١٢٩,۵١۵ میلیون ریال فروش داشته است که ٢۴٧,٧٨٠,١۵٠ میلیون ریال آن فروش داخلی و ۴٨,٣۴٩,٣۶۵ میلیون ریال آن به فروش صادراتی اختصاص دارد. میزان سود ناخالص شرکت ١٣٩,٧٣٣,٩۴٧ میلیون ریال بوده است.

در دوره مشابه سال قبل شرکت ١۴٠,٨٧٩,٢۵٢ میلیون ریال فروش داخلی و ٢٠,۶٣٩,۴۴۵ میلیون ریال فروش صادراتی داشته که در مجموع ۶٩٧,۵١٨, ١۶١میلیون ریال می شود. سود ناخالص شرکت نیز  ٧۵,٣۴۶,٣۶٣ میلیون ریال بوده است.

فروش شرکت در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۸۳درصد و سود ناخالص آن نیز ۸۵% افزایش یافته است.

جدول نسبت سود به فروش:

عملکرد مالی شرکت:

براساس گزارش حسابرسی شده شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نه ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸ ، به ازای هر سهم ۸۳۴ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه قبل (۵۳۸ ریال)، هر سهم ۵۵ % رشد داشته است.

همچنین این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی ۱۳۹۸ ، توانسته ۸۰,۶۸۳,۷۳۱ میلیارد ریال سود خالص محقق کند که نسبت به دوره قبل ۱۵ % رشد داشته است.

محصولات و تولیدات شرکت:

محصولات این شرکت شامل کلاف و ورق‌های گرم و سرد، کلاف‌های اسیدشویی، کلاف نوار باریک و تختال می‌باشد، که مطابق با استانداردهای بین المللی فولاد تولید می‌گردد.

محصولات فولاد مبارکه در صنایع مختلف از جمله: صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، لوله سازی، مخزن های تخت فشار،شرکت حمل و نقل باربری، تجهیزات فلزی سبک و سنگین و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جدول بهای تمام شده :

نتایج عملکرد :

خلاصه عملکرد شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۷ در مقایسه با دوره های مشابه قبلی به شرح جدول ذیل می باشد: (ارقام به میلیارد ریال میباشند)

محاسبه ارزش ذاتی سهم

باتوجه داده های سود هر سهم برای سالهای قبل، سود (زیان) خالص سهم در سال گذشته  ۹۴۱ریال به ازای هر سهم بوده است.  EPS سهم تا کنون (طی یک سال) ۱۲۳۷ ریال محاسبه شده است و ارزش ذاتی سهم نیز به روش ttm باتوجه به به P/E سهم در آخرین روز معاملاتی که ۵٫۰۴ می باشد، ۶۲۳۴ ریال و باتوجه به P/E گروه که ۶٫۶۳ می باشد ۸۲۰۱ ریال و ارزش دفتری سهم۲۵۵۶ ریال محاسبه شده است. این در حالی است که قیمت سهم در آخرین روز معاملاتی بازار (۹۸/۱۱/۰۸)، ۳۹۱۰ریال بوده است.

باتوجه به اینکه P/E سهم از  P/E گروهش پایین تر است، می توان نتیجه گرفت که این سهم نسبت به سهم های هم گروهش برای سرمایه گذاران جذابیت کمتری دارد.