آشنایی با روش‌های طراحی استراتژی معاملاتی/راه‌هایی برای معامله منطقی و موفق در بورس

افراد علاقه مند به بازار سرمایه برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر و معامله گر حرفه ای باید برای نوع سرمایه گذاری خود یک استراتژی و سیاستی را مشخص کنند که تعیین استراتژی راه‌های مختلفی دارد.

بسیاری از افراد علاقه مند به بورس و بازار سرمایه تصمیم دارند به یک تحلیلگر حرفه‌ای تبدیل شوند اما برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر حرفه‌ای نیاز است که برای سرمایه گذاری خود استراتژی تعریف کنند. تعیین استراتژی در سرمایه گذاری کمک می‌کند تا افراد بتوانند ضرر و سود خود را کنترل کرده و از سرمایه خود محافظت کنند.

تعیین استراتژی در چند مرحله انجام می شود که در این گزارش درباره این مراحل توضیح خواهیم داد.

مراحل تعیین استراتژی معاملاتی

تعیین استراتژی در چند مرحله انجام می‌شود که این مراحل به ترتیب زیر است:

انتخاب چارت زمانی برای سرمایه گذاری

اولین مرحله تدوین استراتژی معاملاتی انتخاب چارت یا بازه زمانی برای سرمایه گذاری است، یعنی معامله‌گر باید برای مدت سرمایه گذاری خود یک بازه زمانی را تعریف کند و بر اساس بازه زمانی خود تحلیل انجام دهد. بازه های زمانی سرمایه گذاری متفاوت است، یک سرمایه گذار ممکن است بازه سرمایه گذاری خود را بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در نظر بگیرد که برای هر کدام از این بازه‌ها باید سبک معاملاتی خود را پیدا کرده و تحلیل خود را بر اساس زمان خود بسنجد.

تشخیص روند بر اساس شاخص ها

سرمایه گذاران موفق همیشه برای تحلیل‌های خود و تشخیص روند یک سهام یا پرتفو یک سبک تحلیل دارند که در این سبک تحلیلی که بر اساس آن روند سهم یا پرتفو را تشخیص می‌دهند از یک سری شاخص استفاده می‌شود که می‌تواند برای هر فرد این شاخص متفاوت باشد.در واقع سرمایه گذاران با توجه به تسلط خود بر یکسری شاخص می‌توانند روند صعودی یا نزولی یک سهم را پیدا کنند. برهمین مبناست که سرمایه‌گذاران با تمرین و بدست آوردن مهارت روی شاخص ها شروع روند صعود یا نزول بازار را تشخیص دهند. این موضوع در تحلیل تکنیکال بسیار حائز اهمیت است.

تعیین نقطه ورود و خروج به یک سهم

یکی از مهمترین مراحل تعیین استراتژی معاملاتی تعیین نقطه ورود و خروج از یک سهم است که در میزان سودآوری بسیار اهمیت دارد.

برای تعیین قیمت خرید و فروش یک سهم داشتن استراتژی معاملاتی کمک زیادی به حفظ سرمایه شما می کند. این استراتژی معاملاتی است که ارزنده بودن یک سهام را برای افراد مختلف می سنجد و بر اساس آن می توان مشخص کرد که ورود به یک سهم در چه زمانی با چه قیمتی مناسب است و همینطور این اتفاق در زمان خروج از سهم هم رخ می‌دهد یعنی این استراتژی معاملاتی است که تعیین می کند شما چه زمانی باید از یک سهم با سودآوری کسب کرده خارج شوید. یکی از راه‌های تعیین ورود و خروج به یک سهم توسط تحلیل تکنیکال انجام می‌شود اما این تنها راه نیست و باید در کنار تحلیل تکنیکال موضوعات دیگری هم در نظر گرفته شود تا دقیق‌تر این زمان تعیین شود.

تعیین حد ضرر و حد سود قبل از سرمایه گذاری

تعیین حد سود و حد ضرر به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا زمان ورود و خروج خود به سرمایه گذاری را مشخص کند یعنی سرمایه گذار با تعیین حد سود و حد ضرر ممکن است زودتر از زمان تعیین کرده برای خود از یک سهام خارج شود که در این مرحله یا می خواهد جلوی ضرر بیشتر خود را بگیرد یا اینکه سود تعیین شده برای خود را بدست آورده و تصمیم دارد از سهام خارج شود. تعیین حد ضرر و حد سود راهی برای محافظت از سرمایه است.

آزمون و خطای استراتژی معاملاتی

در این مرحله فرد سرمایه گذار باید قبل از سرمایه گذاری خود، استراتژی معاملاتی‌اش را مورد آزمون و خطا قرار دهد تا از درست و عملیاتی بودن آن اطمینان پیدا کند. برای آزمون و خطای استراتژی معاملاتی نرم افزارهای وجود دارد که به سرمایه گذار کمک می‌کند تا در قالب آن‌ها بدون هزینه‌ای استراتژی خود را مورد آزمایش قرار دهد تا از صحت آن مطمئن شود.