چشم‌انداز قیمت، عرضه و تقاضای «روی» در سال ۲۰۲۱ / ادامه افت عرضه کنسانتره روی در سال ۲۰۲۱

طبق گزارش تحلیل‌گران مؤسسه تحقیقاتی CRU مهمترین ریسک عرضه و تقاضای صنعت روی در سال ۲۰۲۱ ادامه‌دار بودن شیوع ویروس کرونا خواهد بود و پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت هر تن روی در سال آینده به طور میانگین ۲۵۵۰ دلار خواهد بود.

 

 بعد از نوسان قیمتی روی در سال ۲۰۱۹ و رسیدن به اوج قیمت چند ساله در ماه مارس آن سال، این فلز صنعتی سال ۲۰۲۰ را با قرار گرفتن در نقطه‌ی ۲۲۹۷ دلار در هر تن آغاز کرد. با آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان قیمت روی مانند سایر کامودیتی‌ها متاثر شد و به پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۲۰ یعنی ۱۷۷۳ دلار در هر تن رسید.

نیمه دوم سال ۲۰۲۰ اما داستان متفاوتی برای فلز روی رقم خورد به طوری که قیمت هر تن روی بالاترین حد خود از ماه مارس سال ۲۰۱۹ را تاچ کرد و به بالای ۲۸۰۰ دلار در هر تن رسید.

عرضه و تقاضای روی در سال ۲۰۲۱

تحلیل‌گران مؤسسه تحقیقاتی  CRU عقیده دارند در سال ۲۰۲۱ تقاضای چین برای فلز روی همچنان قدرتمند خواهد بود که مهمترین دلیل این امر مشوق‌های دولت چین برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست. تحلیل‌گران این مؤسسه می‌گویند تقاضای هند در سال ۲۰۲۱ نیز افزایش خواهد یافت اما تقاضا در اروپا و ایالات متحده به دلیل رشد ناچیز تولید خودرو همچنان پایین خواهد بود.

در بخش عرضه نیز تحلیل‌گران عقیده دارند عرضه روی به بازارها همچنان افزایش خواهد یافت اما رشد عرضه زیاد نخواهد بود. برخی از معادن تعطیل شده در آمریکای جنوبی باید تولید خود را در سال آینده ریکاوری کنند اما در سال ۲۰۲۱ احتمالا خبر زیادی در مورد کشف معادن جدید و سرمایه‌گذاری بر روی معادن قدیمی و از رده خارج شده وجود نخواهد داشت. بی‌ثباتی همچنان در این بخش وجود دارد و ویروس کرونا نیز احتمالا سال آینده همچنان تاثیرات خود را بر فلز روی ادامه خواهد داد چرا که توزیع گسترده واکسن در کشورهای آمریکای جنوبی پروسه زمان‌بری خواهد بود.

چین همچنان بزرگترین تولیدکننده روی در جهان در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. میزان تولید چین در سال ۲۰۱۹ حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود  و پرو نیز دومین تولیدکننده روی با ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود. مؤسسه cru نیز بر این عقیده است استخراج معادن در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت اما کووید ۱۹ همچنان مانند شبحی بالای سر این صنعت خواهد بود.

برآورد قیمت روی در سال ۲۰۲۱

تحلیل‌گران فلز روی عقیده دارند که ضعف ادامه‌دار شاخص دلار یکی از محرک‌های افزایش قیمت روی در نیمه اول سال آینده خواهد بود. تحلیل‌گران مؤسسه تحقیقاتی CRU پیش‌بینی کرده‌اند میانگین قیمت روی در سال آینده به ازای هر تن ۲۵۵۰ دلار خواهد بود.

«رایان کوچرین» رئیس مؤسسه تحقیقاتی «اوپن ماینرال» نیز بر این عقیده است که قیمت روی سال آینده با افزایش قیمت روبر خواهد شد به ویژه در نیمه اول سال. از منظر مؤسسه CRU مهمترین ریسک دو طرف عرضه و تقاضای روی در سال ۲۰۲۱ ویروس کرونا خواهد بود که می‌تواند تعطیلی معادن روی در ماه‌های اول سال را ادامه‌دار کند و بازار کنسانتره روی را تحت فشار کاهش عرضه قرار دهد.