پیش‌بینی قیمت مس در سال ۲۰۲۱ / اتفاق نظر تحلیل‌گران کامودیتی‌ها نسبت به آینده روشن مس

«گروه منابع اوراسیا» (ERG) پیش‌بینی کرده است با توجه به استراتژی دولت‌ها مبنی بر سیاست «رشد سبز» و کاهش گازهای گلخانه‌ای و همچنین کمبود قراضه مس و کاهش موجودی انبارها قیمت مس در سال ۲۰۲۱ بالای ۸۰۰۰ دلار نوسان خواهد کرد.

 

در ماه‌های ابتدایی سال شیوع ویروس کرونا در جهان بازار اکثر کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار داد به طوری که قیمت هر تن مس از بالای ۶۰۰۰ دلار در ابتدای سال به ۴۶۰۰ دلار در ماه مارس رسید که پایین‌ترین حد سال ۲۰۲۰ بود  اما بعد از آن مس بازگشت شگفت‌انگیزی را تجربه کرد و با رشد ۷۰ درصدی به بالای ۸۰۰۰ دلار در اواسط دسامبر رسید که از فوریه سال ۲۰۱۳ این قیمت بی‌سابقه بود.

تحلیل‌گران بازار مس و رؤسای شرکت‌های تولیدکننده و همچنین مؤسسه‌های تحقیقاتی نسبت به آینده روشن مس اتفاق نظر دارند اما از طرف دیگر نسبت به وضعیت سال ۲۰۲۱ و همچنین ویروس کرونا تردیدهایی وجود دارد که اکنون قابل پیش‌بینی نیستند.

« گروه منابع اوراسیا» (ERG) که یک شرکت پیشتاز در حوزه معاون و فلزات است و مقر آن در لوکزامبورگ است بر این عقیده است که آینده فلز سرخ در سال ۲۰۲۱ روشن است و اگر چه قوانین و مقررات چین در حوزه واردات قراضه باعث اختلال در جریان عرضه شده است اما اقدامات این کشور در توسعه سیاست «رشد سبز» که مس نقشی حیاتی در آن ایفا می‌کند تقاضا برای مس را افزایش خواهد داد.

«بندیکت سوبوتکا» مدیرعامل شرکت ERG نسبت به آینده قیمت جهانی مس خوشبین است و عقیده دارد به دلیل کاهش عرضه مس در جهان قیمت این فلز سرخ همچنان بالای محدوده ۸۰۰۰  دلار در هر تن خواهد بود. «سوبوتکا» می‌گوید سال ۲۰۲۱ با توجه به کاهش قرنطینه‌ها و همچنین رفع محدودیت‌ها تقاضا برای مس قدرتمند خواهد بود. همچنین خریداران به ویژه در خارج از چین با توجه به ریکاوری اقتصاد جهانی تلاش خواهند کرد که موجودی انبارهای خود را دوباره پر کنند. علاوه بر این سیاست دولت‌ها در تحریک رشد سبز که وابستگی زیادی به فلز مس خواهد داشت می‌تواند تقاضا برای مس را تسریع ببخشد.

ERG پیش‌بینی می‌کند که سال ۲۰۲۱ آغاز یک دوره قدرتمند رشد اقتصادی در جهان خواهد بود و تقاضا برای مس پالایش‌یافته ۴ تا ۵ درصد رشد خواهد کرد که بالاترین میزان رشد در یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

در سویه عرضه نیز ERG یک رشد معتدل را پیش‌بینی می‌کند  و برخی از شرکت‌ها احتمالا در سال ۲۰۲۱ نتوانند به تولید دوران قبل از کرونا باز گردند.

قراضه مس احتمالا در سال ۲۰۲۱ همچنان با کمبود عرضه مواجه شود و انتظارات را برآورده نکند. قیمت قراضه مس همیشه ارتباط مستقیمی با قیمت خود مس دارد  و موجودی کم قراضه به دلیل تولید کم مس در نیمه اول سال ۲۰۲۰ و از طرف دیگر قوانین جدید دولت چین برای واردات قراضه باعث کاهش میزان عرضه این ماده اولیه در جهان خواهد شد که محرک قیمت مس در سطوح بالا خواهد بود.