خط روند چیست و چه کاربردی دارد؟ (Trend line)

خط روند پایه‌ای‌ترین مفهوم در رویکرد تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود و قطعا یک تحلیل‌گر تکنیکال و حتی معامله‌گران مبتدی باید نسبت به ترسیم این خط تسلط کافی داشته باشند. مهمترین کارکرد خط روند نشان دادن روند است و اینکه آیا روند نزولی است یا صعودی و اینکه در هیچکدام از این دو مسیر حرکت نمی‌کند.

خط روند به دو صورت ترسیم می‌شود یا بالاترین قیمت‌ها را به هم وصل می‌کند و یا پایین‌ترین قیمت‌ها. ترسیم این خط در واقع روند شماتیک مسیر قیمت را مشخص می‌کند.

یکی از مهمترین کارکردهای ترسیم خط روند تعیین نقاط حمایت و مقاومت بازار است و به همین دلیل بسیاری از معامله‌گران تنها بر اساس خط روند به معامله‌گری می‌پردازند که البته کار نسبتا پرریسکی محسوب می‌شود به ویزه برای معامله‌گران مبتدی.

در تحلیل تکنیکال دو نوع خط روند ترسیم می‌شوند. خط روند نزولی و خط روند صعودی. خط روند نزولی از وصل کردن بالاترین قیمت‌ها ایجاد می‌شود و خط روند صعودی از وصل کردن پایین‌ترین قیمت‌ها که می‌توان این دو نوع خط روند را در تصویر مشخص کرد.

ترسیم خط روند گاهی دشوارتر است از آنچه در وهله اول به نظر می‌رسد و به همین دلیل معامله‌گران سلیقه‌های مختلفی در ترسیم خط روند دارند. تعیین نقاطی که معامله‌گر در ترسیم خط روند استفاده می‌کند باعث می‌شود که خطوط روند در نمودارهای قیمتی یکسان نباشند و ارتباط مستقیمی با سلیقه معامله‌گران داشته باشد.

نکته دیگری که در ترسیم خط روند اهمیت دارد این است که در یک نمودار قیمتی می‌توان چندین خط روند را ترسیم کرد تا بتوان حرکات کوتاه‌مدت و بلندمدت قیمت را تشخیص داد.

گاهی اوقات قیمت در یک بازه قیمتی نسبتا ثابتی حرکت می‌کند. در این حالت معامله‌گران می‌توانند از طریق ترسیم خطوط روند در بالا و پایین نمودار قیمت کانال تشکیل دهند. کانال به سادگی از ترسیم خطوط روند در بالاترین و پایین‌ترین نقطه‌ها ایجاد می‌شود.

خط روند در واقع شمای کلی حرکت نمودار قیمت را به معامله‌گران نشان می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را با حذف نوسانات غیرمنطقی نشان می‌دهد. در واقع به نوعی می‌توان گفت خط روند منطقی‌سازی نمودار قیمت است که این خود می‌تواند در تعیین مسیر حرکت به معامله‌گران کمک کند.

صورت سود و زیان چیست؟/انواع صورت سود و زیان، درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی و غیر عملیاتی

اگر قیمت هر سهم یک شرکت ۳۰ دلار باشد و روز بعد به ۳۳ دلار حرکت کند و طی یک هفته بعد به ۴۵ دلار برسد در اینجا می‌توان یک خط روند صعودی ترسیم کرد. برعکس اگر قیمت سهم هر شرکت در همین بازه زمانی از ۳۳ دلار به ۳۰ دلار و سپس به ۲۵ دلار برسد در اینجا خط روند نزولی قابل ترسیم است.

هر معامله‌گری برای شروع تحلیل باید توانایی ترسیم این خط را داشته باشد، چرا که خط روند در واقع مقدمه ورود به فاز تحلیل در رویکرد تحلیل تکنیکال است. نه تنها در تحلیل تکنیکال بلکه برای تشخیص مسیر حرکت قیمت یک معامله‌گر می‌بایست توانایی ترسیم یک خط روند اصولی و منطقی و بر مبنای قاعده را داشته باشد.