تحلیل شاخص مهم دلار (DXY) و رفتار آن در هفته های پیش رو

شاخص دلار معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی شامل یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس. این شاخص تحت تاثیر عوامل معمولی که بر ارزها تاثیر می گذارند مانند موضوعات مالی و پولی، انتظارات نرخ های بهره، تورم و تجارت خارجی قرار دارد و به دلیل پوشش جهانی مؤلفه هایش حائز اهمیت است.

بطور مثال وقتی ارزش دلار به جهت افزایش نرخ بهره بالا می رود، نسبت ارزش پوند به دلار کاهش می یابد. همچنین اگر به خاطر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ارزش پوند کاهش یابد، نتیجه حاصل در جفت ارز پوند به دلار نیز کاهش قیمت است.

پس اینجاست که اهمیت تحلیل شاخص دلار مشخص می شود، با تحلیل شاخص دلار می توانیم دید بهتری از حرکات احتمالی نمودار قیمت در جفت ارزهایی داشته باشیم که یک طرف آنها دلار است ; برای مثال وقتی در تحلیل شاخص دلار شاهد شکست معتبر کف یک کانال صعودی هستیم می توانیم از منظر تحلیل تکنیکال انتظار کاهش ارزش دلار را داشته باشیم، بنابراین در جفت ارزها، موقعیتها و تحلیلهایی که به سمت نزول دلار و تقویت ارز متقابل هستند، احتمال وقوع بیشتری پیدا می کنند، با توجه به وزن زیاد یورو در سبد شاخص دلار، گاهی از شاخص دلار به عنوان شاخص ضد یورو یا Anti – Euro Index یاد می شود.

تحلیل بنیادی دلار

از منظر دیدگاه فاندامنتال یا بنیادین اعلام خبر تصمیم دولت چین مبنی بر حذف دلار از مبادلات بورس کالای این کشور باعث شد تا شوک عظیمی به بازارهای جهانی وارد گردد؛ زیرا این یک گام جسورانه و مهم در تاریخ اقتصادی چین است. این بدان معنی است که دلار در تجارت چین غیرقابل استفاده است و دلار امریکا به شدت در برابر یوآن چین تضعیف میگردد.

تحلیل تکنیکال شاخص دلار (U.S. Dollar Currency Index)

همانطور که در نمودار روزانه شاخص دلار (U.S. Dollar Currency Index) مشاهده میکنید قیمت پس از برخورد به نقطه ۱۰۰٫۸۰ با تشکیل الگوی سقف دوقلو برگشت کرده و در فاز نزولی قرار گرفته است.

تحلیل شاخص مهم دلار و رفتار آن در هفته های پیش رو (DXY)

این نمودار پس از شکست کف قبلی خود در سطح ۹۸٫۸۰ همچنان در حال تشکیل کندل نزولی میباشد. طبق نمودار زیر پس از شکست مقاومت در نقطه ۹۸٫۸۰ میتوان جهت آنالیز رفتاری قیمت در در روزهای آینده دو دیدگاه در نظر داشت:

  • دیدگاه صعودی: در صورت رسیدن خبرهای خوب پیرامون دلار امریکا و بازگشت ارزش میتوان از مقاومت های سر راه این قیمت به ترتیب اعداد ۹۸٫۸۰ و پس از آن محدوده مقاومتی ۱۰۰٫۵۰ تا ۱۰۰٫۷۵ نام برد.
  • دیدگاه نزولی: در صورت ادامه روند نزولی کنونی و ادامه یافتن طبعات خبرهای منفی همچون اعلام نظر چین، این نمودار میتواند حمایت های ۹۷٫۳۵ و ۹۶٫۲۰ را بر سر راه خود مشاهده کند.