اسلیپج Slippage در بازار فارکس به چه معناست؟

وقتی شروع به معامله در بازار فارکس می‌کنید، اصطلاحات بسیار زیادی به یک باره به شما هجوم می‌آورند که ممکن است با برخی از آن‌ها آشنایی نداشته باشید. یکی از این اصطلاحات که ممکن است زیاد با آن مواجه شوید، اسلیپج Slippage است.

به عبارت ساده، اسلیپج اختلاف میان قیمتی که می‌بینید با قیمتی است که پرداخت می‌کنید. برای مثال، ممکن است در حال مشاهده‌ی نرخ جفت ارز EUR/USD، قیمت پیشنهادی فروش ۱٫۱۲۶۷ را ببینید و دکمه‌ی Buy را فشار دهید. اما در ادامه می‌بینید که مبلغ ۱٫۱۲۶۹ را پرداخت کرده‌اید. به این اختلاف ایجاد شده بین مبلغ پیشنهادی فروش و مبلغی که معامله با آن بسته شده است، اسلیپج می‌گویند. ما در این مثال شاهد دو پیپ اسلیپج هستیم.

رخ دادن اسلیپج الزاماً یک اتفاق غیرقانونی نیست.

این که شما در یک معامله اسلیپ شدید، لزوماً به این معنا نیست که اتفاقی ناعادلانه‌ یا غیرقانونی رخ داده است. متأسفانه، در گذشته پیش آمده که چندین کارگزار فارکس از مشتریان خود سوء استفاده کرده باشند. این نوع اتفاقات مربوط به قبل از محبوب شدن معامله‌ی ارز است. در آن زمان تنها بازارهای کشورهای بزرگ مورد نظارت قانونی قرار داشتند. از این گذشته، کشوری مانند ایالات متحده نیز وقتی صحبت از حمایت حقوق سرمایه‌گذار باشد، کمی دیرتر اقدام به اعمال نظارت در این خصوص کرده‌اند و دلیلش، شاید، صعود نرخ تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار فارکس بود. در آن شرایط ناظران قانونی بازار فارکس نیز نمی‌توانستند تمامی معاملات را مورد بررسی قرار دهند. از این‌ها گذشته، فارکس یک بازار غیرمتمرکز است و تصور کنید در گذشته، ناظرین چگونه می‌توانستند کنترل تمام موقعیت‌ها را به دست بگیرند؟

اما امروزه چطور؟ امروزه اغلب کارگزاران فارکس تحت نظارت و رگولاتوری شدید هستند. (اگر در حال حاضر با کارگزاری کار می‌کنید که تحت نظارت نیست، بهتر است سرمایه‌ی خود را بیرون کشیده و با کارگزاری کار کنید که تحت نظارت قانونی است. کارگزاری ITBFX، به عنوان نمونه، تحت نظارت BVI است.) شاید شخصی هم باشد که استدلال کند که اگر از هر بار اسلیپ شدن معامله‌گر سود می‌کنیم، پس چرا مدام مشتریانمان را اسلیپ نکنیم؟ واقعیت این است که اغلب حساب‌های فارکس، آن‌قدر قوی نیستند که اسلیپ کردن آن‌ها ختم به سود کلان شود. پس امروزه، حتی برای کارگزارهایی که صادقانه کار نمی‌کنند هم به صرفه و منطقی نیست که شما را مدام اسلیپ کنند. جرایمی که ناظرین قانونی بازار فارکس برای کارگزاران فارکس تعیین کرده‌اند، در سال‌های اخیر به رقم‌های بسیار کلانی رسیده است که همین موضوع باعث شده بازار فارکس تا درصد بسیار بالایی پاکسازی شود. با متوسط اعتبار حساب ۲۰۰۰ دلاری فارکس در ایالات متحده، چند سنت کم‌تر و بیشتر سود کردن برای یک کارگزار، آن‌قدر ارزش ندارد که بخواهد خود را با جریمه‌ی چند میلیون دلاری مواجه کند. تحقیقات نشان می‌دهد که متوسط اعتبار حساب در کشورهای دیگر نیز به سختی به ۲۰۰۰ دلار می‌رسد.

در اغلب مواقع دلیل ساده‌ای وجود دارد.

اغلب نقدهایی که در وبسایت کارگزاری‌های مختلف در مورد اسلیپج می‌خوانیم، مربوط به معامله‌گرانی است که بر اساس اخبار معامله می‌کنند. معامله کردن بر اساس اخبار یک استراتژی متزلزل است. با اینکه وقتی بر اساس اخبار معامله می‌کنید، گهگاه خوش‌شانسی هم می‌آورید اما باید این نکته را نیز به خاطر بسپارید که نقدینگی مسأله‌ی مهمی است. معنی این جمله این است که در بازار، آنقدرها هم فرصت معاملاتی وجود ندارد و بسیار مهم است که شما چه تصمیمی برای سرمایه‌ی خود می‌گیرید.

برای مثال، اگر قصد داشته باشید فرانک سوییس بخرید، کسی باید وجود داشته باشد که فرانک سوییس بفروشد. وقتی معامله‌ی خود را در بازار مطرح می‌کنید، درواقع به کارگزار خود اعلام می‌کنید که می‌خواهید فرانک سوییس را به بهترین قیمت موجود بخرید. فکر می‌کنید اگر این بهترین قیمت، سه پیپ آن‌طرف‌تر باشد به چه معناست؟ دقیقاً درست فکر می‌کنید. شما همین الآن سوییس فرانک را به قیمتی که سه پیپ با مبلغ مورنظر شما فاصله دارد، خریدید. این موضوع کوچکترین ارتباطی به کارگزار شما ندارد. کارگزار این‌جاست که اُردرها را با یکدیگر تطبیق دهد و معامله را انجام دهد. اگر در بازار کسی نباشد که فرانک سوییس را به قیمتی که مدنظر شماست بفروشد، کارگزاری اُردری که داده‌اید را با شرایط موجود تسهیل می‌کند.

وقتی در مورد معاملات عادی بازار فارکس صحبت می‌کنیم، کم‌تر معامله‌گری وجود دارد که اسلیپ شدن را تجربه کرده باشد. چرا؟ زیرا بازار فارکس نقدشدنی‌ترین بازار در میان کلیه‌ی بازارهای معاملاتی است. البته تعدادی جفت ارز ضعیف هم وجود دارند که اگر در بازار فارکس اسلیپج رخ می‌دهد، معمولاً زیر سر همین جفت ارزهای ضعیف است. برای مثال، اگر دارید جفت ارزی مانند NOK/JPY معامله می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد حجمی کم‌تر از جفت ارزی مانند USD/CAD خواهد داشت. ( و دقیقاً به همین دلیل است که این جفت ارزها اسپرد بالاتری دارند.)