چشم‌انداز قیمت متانول در سال ۲۰۲۱

طبق داده‌های منتشر شده توسط شرکت متانکس کانادا قیمت هر تن متانول برای تحویل به بازارهای اروپا در ماه ژانویه ۲۰۲۱ نسبت به دسامبر ۲۰۲۰ رشد ۴۰ درصدی و قیمت هر تن متانول تحویل آسیا نیز در همین بازه زمانی رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

 

بازار جهانی متانول در حالی وارد سال ۲۰۲۱ شده است که در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت فشار شدیدی قرار گرفت اما فعالان بازار متانول پیش‌بینی کرده‌اند که ظرفیت‌های متوقف شده در سال جدید دوباره وارد مدار خواهند شد و با توجه افزایش تقاضای متانول عرضه این محصول نیز افزایش خواهد یافت. دولت چین در نیمه اول سال جدید احتمالا با افزایش تولید ناخالص داخلی و نیز سیاست مبتنی بر «رشد سبز» تقاضای خود را برای محصولات پایین‌دستی پاک افزایش خواهد داد و این شامل افزایش تقاضای متانول نیز خواهد شد.

قیمت متانول وارداتی در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد بالاتر از نوامبر سال ۲۰۱۹ بود و قیمت هر تن متانول در بنادر چین حدود ۲۳۸ دلار بود.

با توجه به کاهش صادرات متانول ایران به دلیل سرمای زمستان در ماه ژانویه و فوریه، پیش‌بینی شده قیمت متانول در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ همچنان به رشد قیمتی خود ادامه دهد. طبق آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد واردات متانول چین از ایران تامین می‌شود افزایش تقاضای چین برای متانول به دلیل کاهش صادرات ایران باعث افزایش قیمت متانول در جهان خواهد شد. سرمای زمستان باعث شده که بخش عمده‌ای از گاز طبیعی که توسط شرکت‌های پتروشیمی برای تولید متانول به کار گرفته می‌‎شود اکنون به مصرف گاز خانگی برسد که همین امر افت تولید متانول و به تبع آن افت صادرات را در پی خواهد داشت.

همچنین کشور هند نیز تا قبل از فوریه ۲۰۲۰ یعنی پیش از شیوع ویروس کرونا ۷۵ درصد متانول وارداتی خود را از ایران تامین می‌کرد و این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا بین ماه‌های مارس تا آگوست ۲۰۲۰ ایران تنها ۶ تا ۷ درصد کل صادرات ماهیانه را به هند صادر کرد.

آمریکا و اروپا نیز با وجودی که سال ۲۰۲۰ را با افت شدید میزان ذخایر متانول خود به پایان رساندند پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ تولید و عرضه متانول خود را در نیمه اول سال افزایش دهند. بسیاری از شرکت‌های تعطیل شده دوباره راه‌اندازی خواهند شد و عرضه متانول تولیدی را به بازارها در ماه‌های آینده افزایش دهند. به عنوان مثال شرکت استارت آپ YCI در سنت جیمز لوئیزیانا که یک شرکت تازه تاسیس است قرار است سالانه ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن متانول تولید کند. همچنین طبق گفته منابع آگاه شرکت «گاز کمیکال» در کشور ترنیداد (دریای کارائیب) تولید خود را افزایش خواهد داد و به ۱ میلیون تن در سال خواهد رساند. افزایش تولید در این دو شرکت احتمالا باعث افزایش عرضه به بازارها و کاهش قیمت متانول در نیمه اول سال در ایالات متحده شود.

شرکت متانکس که بزرگترین تولیدکننده متانول در جهان محسوب می‌شود و مقر آن در ونکوور کاناداست قیمت قراردادهای ماه ژانویه برای تحویل متانول به بازارهای اروپا و آسیا را بروزرسانی کرد و قیمت‌ها را افزایش داد.

طبق قراردادهای متشر شده توسط شرکت متانکس، قیمت هر تن متانول برای تحویل به بازارهای اروپا در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۳۹۰ یورو است و این در حالی است که قیمت هر تن در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷۵ یورو بود که حاکی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت متانول در ماه اول سال ۲۰۲۱ است.

قیمت هر تن متانول شرکت متانکس برای تحویل به بازارهای آسیا در ماه ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۴۰۵ دلار در هر تن است در حالی است که در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ قیمت هر تن ۳۵۰ دلار بود که رشد ۵۵ دلاری معادل ۱۵ درصدی برای هر تن را نشان می‌دهد.