پنج رویداد مهم بازارهای مالی در هفته پیش رو

بازارهای مالی جهان در هفته پیش رو با چند رویداد مهم دست و پنجه نرم خواهند کرد که مهمترین آنها برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا تحت تدابیر شدید امنیتی خواهد بود.

سرمایه‌گذاران این هفته مراسم تحلیف جو بایدن ۴۶ امین رئیس جمهور آمریکا و اتفاقات احتمالی پیرامون این رویداد را که با سال‌های قبل بسیار متفاوت است رصد می‌کنند. این هفته به غیر از مراسم تحلیف رئیس جمهور آمریکا جلسه استماع و تایید صلاحیت «ژانت یلن» اولین زن وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در کمیته مالیه سنای آمریکا برگزار خواهد شد که می‌تواند بر بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد. در هفته پیش رو بازارهای مالی از پنج رویداد مهم متاثر خواهند شد که به شرح زیر هستند:

۱٫ مراسم تحلیف جو بایدن تحت تدابیر شدید امنیتی

رئیس جمهور جدید آمریکا روز چهارشنبه به عنوان ۴۶ امین رئیس جمهور آمریکا در حالی مراسم تحلیف خود را تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد کرد که کشور با هجوم ویروس کرونا در شرایط اقتصادی بسیار نامتعارفی به سر می‌برد به طوری که تاکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان جان خود را از دست داده‌اند.

بایدن روز پنجشنبه از بسته نجات مالی ۱٫۹ تریلیون دلاری رونمایی کرد که شامل پرداخت مبلغ ۱۴۰۰ دلار ماهانه به هر آمریکایی است. سرمایه‌گذاران این بسته نجات مالی را یک شمشیر دولبه می‌بینند که اگرچه تا حدودی می‌تواند وضعیت اقتصاد کشور را سر و سامان دهد اما از طرف دیگر منجر به کسری بودجه عظیمی خواهد شد که می‌تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

۲٫ جلسه تایید صلاحیت «ژانت یلن» در کمیته مالیه مجلس سنا

«ژانت یلن» اولین زن در تاریخ ایالات متحده است که به عنوان وزیر خزانه‌داری معرفی شده است و این هفته روز سه‌شنبه یعنی یک روز قبل از مراسم تحلیف بایدن جلسه تایید صلاحیت وی در کمیته مالیه مجلس سنای آمریکا برگزار خواهد شد.

«یلن» پیش از این در سال‌های بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ رئیس فدرال رزرو آمریکا بود و انتظار می‌رود که صلاحیت او بدون مشکل خاصی در مجلس سنا تایید شود. وی بر این عقیده است که بسته محرک مالی ۱٫۹ تریلیون دلاری قابل دسترس است در صورتی که نرخ بهره همچنان پایین باقی بماند.

۳٫ ادامه انتشار گزارش سودآوری شرکت‌های شاخص اس اند پی

سرمایه‌گذاران به شدت نسبت به گزارش‌های مالی شرکت‌های بزرگ آمریکایی نگران هستند و این رویداد را به دقت رصد می‌کنند. پرسش سرمایه‌گذاران طبیعتا این خواهد بود که «آیا این گزارش‌ها می‌توانند انتظارات را برآورده کنند یا نه؟». بازار سهام آمریکا در نتیجه خوشبینی نسبت به واکسن کرونا و همچنین بسته‌های نجات مالی پیاپی رکوردشکنی  و قله‌های جدید را فتح کرده و اکنون به دنبال محرکی برای ادامه رشد است.

طبق گزارش «ریفینیتیو» انتظار می‌رود که شرکت‌ها به طور میانگین با کاهش ۹٫۵ درصدی در سودآوری سه ماهه چهارم نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شوند اما طبق بررسی‌های تحلیل‌گران وال استریت در اولین سه ماهه سال ۲۰۲۱ انتظار رشد ۱۶٫۴ درصدی سود فصلی شرکت‌ها می‌رود.

این هفته قرار است شرکت‌هایی از قبیل بانک آو آمریکا، گلدمن ساکس، نتفلیکس، چارلز شواب، پراکتر اند گمبل، یونایتد ایرلاینز، اینتل و آی بی ام گزارش سودآوری سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ را منتشر کنند که می‌توانند بازار سهام در هفته پیش رو را جهت‌دهی کنند.

۴٫ اولین نشست بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۲۱ 

بانک مرکزی اروپا این هفته پنجشنبه اولین نشست خود در سال ۲۰۲۱ را برگزار خواهد کرد. دسامبر ۲۰۲۰ بانک مرکزی اروپا از یک بسته دیگر نجات مالی رونمایی کرد، اما چشم‌انداز اقتصادی تحت تاثیر کشف گونه جدید ویروس کرونا در انگلستان و نیز کندی روند تزریق واکسن کرونا قرار گرفت.

«کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا نسبت به ریکاوری اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۱ خوشبین است و اعلام کرده در نیمه دوم سال به تدریج اقتصاد اروپا بازیابی خواهد شد. آلمان در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۵ درصدی رشد اقتصادی روبرو شد و با توجه به اینکه این رقم کمتر از برآوردها بود می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از بازیابی تدریجی اقتصاد اروپا در نیمه دوم سال به شمار ‌رود.

۵٫ انتشار آمارهای اقتصادی در اروپا و آمریکا

روز جمعه این هفته قرار است شاخص فعالیت اقتصادی (PMI) در آمریکا، حوزه یورو، انگلستان و ژاپن منتشر شود و پیش‌بینی می‌شود این شاخص‌ها کمتر از انتظارات باشند. افزایش موارد ابتلا به کرونا در جهان و نیز ایجاد محدودیت‌های جدید اقتصادی به ویژه در کشور چین همچنان پیش‌‎بینی‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

شاخص‌های مهم بخش مسکن آمریکا این هفته منتشر خواهند شد. میزان رشد اقتصادی چین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ و نیز کل سال ۲۰۲۰ توسط مرکز ملی آمار چین روز دوشنبه در معرض عموم قرار خواهند گرفت. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند چین احتمالا در میان اقتصادهای بزرگ دنیا تنها کشوری است که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی مثبت نزدیک به ۱ درصد را تجربه کند.