رویه معاملات برخط کارگزاری راهبرد

مطابق با ماده ۲۴ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، رویه‌های انجام معاملات برخط و شرایط و مخاطرات این نوع معاملات را به اطلاع می رساند.

استفاده از سامانه‌های آنلاین

۱– متقاضیان محترمی که تمایل به انجام معاملات خود در بازارهای بورس و فرابورس را دارند لازم است طبق ماده ۱۴ دستورالعمل معاملات برخط قرارداد استفاده از معاملات برخط اوراق بهادار را با کارگزاری به امضا برسانند.

۲- طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط‌، مدیریت معاملات برخط کارگزاری مکلف است در صورت کامل بودن اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی و پس از بررسی و احراز مهارت و صلاحیت ایشان در خصوص استفاده از زیرساخت‌های معاملات برخط و نیز عدم وجود سابقه نقض مقررات یا عدم ایفای تعهدات نزد اعضا یا سازمان، نسبت به ارائه دسترسی به متقاضی اقدام نماید. بدیهی است در صورتی که پس از اعطای دسترسی به متقاضی و در حین استفاده از سامانه معاملات برخط، مشخص شود که یکی از موارد ذکر شده قبل یا بعد از ارائه دسترسی نقض شده است، دسترسی متقاضی ضمن اطلاع رسانی قبلی مسدود خواهد شد.

 

ارزیابی صلاحیت استفاده از سامانه‌های آنلاین

۳-ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای متقاضی توسط مدیریت معاملات برخط و از طریق مصاحبه شفاهی یا آزمون کتبی صورت می‌پذیرد.

۴- کلیه متقاضیان لازم است قبل از شرکت در آزمون و امضای قرارداد نسبت به مطالعه موارد زیر اقدام نمایند. بدیهی است امضای قرارداد به منزله پذیرش تمامی قوانین و دستورالعمل‌های معاملات‌ برخط‌ و کلیه مخاطرات ناشی از انجام این معاملات است.

مسدود شدن دسترسی به سامانه‌های آنلاین

۵- مدیریت معاملات برخط کارگزاری می‌تواند علی رغم احراز تمامی شرایط فوق، خدمات معاملات برخط را به متقاضی ارائه نکند. همچنین طبق ماده ۱۲دستورالعمل اجرایی معاملات برخط در صورتی که در حین استفاده از سامانه معاملاتی، شواهد و قرائنی مبنی بر نقض قوانین و مقررات و یا ایجاد مخاطره در شفافیت و منصفانه بودن بازار مشاهده شود، دسترسی متقاضی به سامانه مذکور بلافاصله قطع خواهد شد و مراتب به اطلاع ایشان خواهدرسید.

۶-در صورتی که متقاضی اقدام به ارسال سفارش های نامتعارف به تشخیص ناظر بازار یا مدیریت معاملات کارگزاری نماید یا به هر طریقی اثبات شود که با روشی به غیر از استفاده متعارف از سامانه‌های مذکور اقدام به ارسال سفارش‌ها با فرکانس بالا می‌نماید، دسترسی فرد مذکور بلافاصله قطع گردیده و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید. بدیهی است در صورتی که فرد تمایل به دسترسی مجدد به سامانه های معاملات‌ برخط‌ را داشته باشد لازم است تا تقاضای خود را به مدیریت معاملات برخط ارائه نموده و پس از اخذ تعهدات لازم دسترسی ایشان مجددا برقرار خواهد شد. در صورت نقض تعهدات مدیریت برخط کارگزاری مجاز است بدون اطلاع قبلی نسبت به قطع دسترسی متقاضی به سامانه های معاملات‌ برخط برای مدت نامعلوم اقدام نماید.

مشخصات ورود به سامانه‌های آنلاین

۷-نام کاربری و رمز عبور استفاده از سامانه معاملات برخط، در ابتدای افتتاح حساب توسط کارگزاری انتخاب می‌شود. بدیهی است در هر زمان متقاضی می‌تواند نسبت به تغییر رمز عبور انتخاب شده توسط خود اقدام کند ولی امکان تغییر نام کاربری وجود ندارد.

اطلاع‌رسانی در خصوص تغییرات و اختلالات احتمالی

۸- اطلاع‌رسانی در خصوص تغییرات، اطلاعیه‌های جدید و اختلالات احتمالی در سامانه‌های معاملاتی آنلاین از طریق “پیام مدیر معاملات” داخل سامانه‌ معاملات برخط توسط مدیریت معاملات‌ برخط‌ کارگزاری صورت خواهد پذیرفت.

۹-در صورت بروز هرگونه اختلال در سامانه‌های معاملاتی آنلاین، کارگزاری حداکثر تلاش خود را جهت برقراری امکان انجام معاملات به کار خواهد بست.بدیهی است در برخی موارد امکان قطع دسترسی متقاضیان محترم به سامانه های آنلاین وجود دارد.

۱۰- بر اساس ماده ۱۹ دستورالعمل اجرایی همچنین بند ۳ ماده ۶ قرارداد فی مابین، در صورت قطع دسترسی متقاضی به سامانه‌های معاملاتی برخط به جهت اعمال حقوق متعلق به کارگزاری یا دلایل ذکر شده فوق، کارگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارات وارده احتمالی به فرد متقاضی نخواهد داشت.

حداقل الزامات سامانه‌های آنلاین

۱۱- مطابق با ماده ۲۹ دستورالعمل معاملات برخط چنانچه مشتری بدون واسطه معامله گر اقدام به ثبت سفارش نماید سفارش بلافاصله از طریق زیرساخت بند ۵ ماده یک این دستورالعمل به سامانه معاملاتی بورس ارسال می شود مگر در شرایطی که هسته سامانه های معاملاتی دچار اختلال باشد که در این صورت سفارشات با تأخیر دریافت و انجام خواهد شد.چنانچه مشتری ثبت سفارش با واسطه معامله گر را انتخاب نماید سفارش دریافتی از مشتری (آفلاین ) با سفارش کتبی حضوری مشابه خواهد بود و با رعایت ترتیب زمانی دریافت سفارش و سایر مقررات سفارش به سامانه معاملاتی ارسال می شود.سامانه معاملاتی برخط و سامانه معاملات اینترنتی (آفلاین ) که در اختیار متقاضیان محترم قرار می‌گیرد، حداقل الزامات لازم در دستورالعمل‌های ابلاغی نهادهای ناظر را رعایت کرده است. همچنین حداقل امکانات زیر از طریق این سامانه‌ها در اختیار هر شخص قرار داده می‌شود.

  • امکان ارسال، ویرایش و حذف سفارش‌ها
  • امکان مشاهده دارایی و حساب نزد کارگزاری
  • امکان واریز و دریافت وجه نقد
  • امکان ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر
  • امکان مشاهده دفتر حساب و وضعیت حسابداری
  • امکان مشاهده سفارش‌ها و خرید و فروش‌های انجام شده

ارتباط با کارگزاری

۱۲-مرکز تماس کارگزاری از طریق راه‌های ارتباطی موجود، پاسخگوی مشکلات و سوالات احتمالی متقاضیان محترم می‌باشد. لازم به ذکر است اغلب کاربران با مطالعه دقیق پیام‌های فوری، پیام‌های ناظر بازار و مطالب آموزشی ارائه شده توسط کارگزاری و با استفاده از امکانات نرم افزاری سامانه‌های معاملاتی برخط، نیازی به برقراری تماس با کارشناسان کارگزاری نخواهند داشت.

سامانه تلفنی به شماره ۴۲۷۸۵۰۰۰-۰۲۱

پشتیبانی سایت کارگزاری به آدرس erahbord.com